Έχεις άγχος με το σώμα σου;
Ένα μεγάλο μέρος των εικόνων που έχουν ως αντικείμενο τον άνδρα, στηρίζονται στην ιδέα του «υπερήρωα», ένα αρχέτυπο που είναι εντελώς εκτός τόπου και χρόνου.
Η επίδραση των Mέσων Eνημέρωσης στην εικόνα του γυναικείου σώματος είναι από ετών τεκμηριωμένη. Η τελειότητα του photoshop -σε σημείο όπου η πραγματικότητα και η φαντασία να «έσονται εις σάρκα μιαν»- είναι ο πλέον διαδεδομένος τρόπος μιας ανησυχητικάεξιδανικευμένης εικόνας του γυναικείου σώματος. Η προσδοκία ότι τα σώματα των διαφημίσεων και των εξωφύλλων των περιοδικών θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένες αναλογίες και «τοπικά» μεγέθη έχει προκαλέσει επιδημία διατροφικών διαταραχών, κατάθλιψης και κοινωνικής απομόνωσης σε πάρα πολλές νέες γυναίκες. Παρ’ όλα αυτά, τίποτα από τα παραπάνω δεν αποτελεί είδηση. Η είδηση έρχεται τώρα:
Τα τελευταία λίγα χρόνια, στο στόχαστρο διαφημιστών και μέσων μαζικής ενημέρωσης έχει μπει και το ανδρικό σώμα. Ένα μεγάλο μέρος των εικόνων που έχουν ως αντικείμενο τον άνδρα, στηρίζονται στην ιδέα του «υπερήρωα», ένα αρχέτυπο που είναι εντελώς εκτός τόπου και χρόνου με τον σύγχρονο άνδρα, ο οποίος ούτε εργάζεται στα χωράφια και τις οικοδομές, ούτε αναγκάζεται να πάρει τα άρματα για να διαφυλάξει τα ιερά και τα όσια της πατρίδας του. Ο σημερινός άνδρας χρειάζεται προφυλακτικά, εσώρουχα, γυμναστική κι ένα shake πρωτεΐνης. Και ο ήρωας αυτών των διαφημίσεων πρέπει να είναι ρωμαλέος, αρρενωπός και αθλητικός -κάτι που δεν συνέβαινε τα τελευταία 20 χρόνια, τουλάχιστον στη διαφήμιση.
«Συμμορφώσου σύμφωνα με τις εντολές»!
Η πίεση να συμμορφωθεί το ανδρικό γένος με αυτό το εξαιρετικά αρσενικό ιδανικό πρότυπο επηρεάζει ήδη την πλειοψηφία των νεαρών, σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο JAMA Pediatrics.
18% των εφήβων αγοριών που συμμετείχαν στην έρευνα εξέφρασαν μεγάλη ανησυχία για το βάρος και τη φυσική τους κατάσταση, με τους μισούς από αυτούς που θέλουν να είναι πιο μυώδεις και ισχυροί. Η έρευνα αφήνει ολοφάνερα να σημειωθεί ότι τέτοιου είδους σκέψεις οδηγούν πολλά νέα αγόρια στα ναρκωτικά, τις διατροφικές διαταραχές και την ευκαιριακή υπέρμετρη κατανάλωση οινοπνεύματος. Οι υπόλοιποι νεαροί ενήλικες (και ανήλικοι) που έχουν τα φόντα να δημιουργήσουν ένα ιδεώδες σώμα, θα στραφούν κατευθείαν στα αναβολικά, ώστε να μπορέσουν γρήγορα να ανεβάσουν τις μυώδεις φωτογραφίες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Μια μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αγγλίαςαποκάλυψε πόσο ανεπαρκείς αισθάνονται οι περισσότεροι άνδρες κάθε ηλικίας υπό τέτοια οπτική πίεση. Σχεδόν το 30% σκέφτεται την εμφάνισή του τουλάχιστον πέντε φορές την ημέρα, το 12% δήλωσε ότι θα αντάλλαζε ευχαρίστως ένα-δυο χρόνια από τη ζωή του για να αποκτήσει άμεσα ένα τέλειο σώμα, ενώ το 28% των ανδρών που ρωτήθηκαν ήταν σε μια δίαιτα υψηλή σε πρωτεΐνες και χαμηλή σε υδατάνθρακες. 6% ομολόγησε χρήση στεροειδών.
Οι συγγραφείς της μελέτης διερεύνησαν και τα αρσενικό πρότυπα σώματος με βάση τα οποία φτιάχνονται τα παιχνίδια. Βρήκαν ότι ηκούκλα-φιγούρα του GI Joe έχει γίνει πολύ πιο ογκώδης στο στέρνο και τους ώμους με πολύ λεπτή μέση σε σχέση με την ίδια φιγούρα προ 15ετίας. Ομοίως και οι ήρωες σαν τον Spiderman. Σε φυσικές ανθρώπινες αναλογίες, το 1978 η περίμετρος του στήθους του ανθρώπου-αράχνη ήταν 118 εκατοστά, ενώ το 1998 ξεπερνούσε τα 137,με τους δικεφάλους του να έχουν πρηστεί κατά 120%. Δεν έχει υπάρξει τέτοιος bodybuilder στην Ιστορία.
Δεν είσαι ένας από τους 300
Η ισορροπημένη και ολοκληρωμένη προσέγγιση της ζωής μέσα από το fitness είναι κάτι που δεν λαμβάνουν σοβαρά οι διαφημιστές, οι παραγωγοί ταινιών ή οι δημιουργοί κόμικς. Αν η εικόνα της ανδρικής υγείας ήταν πιο… υγιής, τότε κανένα διαφημιστικό μήνυμα δεν θα ήταν ολέθριο.