Τρόποι να βοηθήσεις το παιδί σου με το διάβασμα
Τι Πρέπει να Ξέρετε για τη Μελέτη στο Σπίτι
Η δουλειά για το σπίτι απευθύνεται στο παιδί, και ΟΧΙ στον γονιό! Αυτό σημαίνει ότι το παιδί κάνει τη δουλειά, όχι εσείς! Ειδικά στις μικρότερες τάξεις, θα πρέπει να διαβάσετε τις οδηγίες, να ξέρετε τι πρέπει να κάνει το παιδί κάθε φορά, αλλά ΔΕΝ θα πρέπει να κάνετε εσείς τα μαθήματα και τις εργασίες του παιδιού σας. Η ιδέα είναι το παιδί να εμπεδώσει αυτά που έμαθε στο σχολείο και να κάνει εξάσκηση. Αν λοιπόν του λύστε τα προβλήματα ή του ετοιμάσετε την ορθογραφία, έχετε χάσει την ευκαιρία να αφήσετε το παιδί σας να εξασκηθεί και να βελτιωθεί!
Βοηθήστε το παιδί να βρει ιδέες και πληροφορίες, ενθαρρύνετε και καθοδηγήστε το, αλλά μην κάνετε εσείς την εργασία αντί για το παιδί. Πόσες φορές έχω δει σε εργασίες παιδιών αναρτημένες σε πίνακα ανακοινώσεων έξω από την τάξη τέλεια γράμματα (της μαμάς) στο πόστερ ενός παιδιού (που ξέρω ότι κάνει χάλια γράμματα), ή ζωγραφιές που έχει κάνει η θεία που είναι ζωγράφος αντί για το παιδί, ή εργασίες που περιέχουν πληροφορίες που κανένα τριτάκι δεν θα μπορούσε να έχει συγκεντρώσει, οργανώσει και παρουσιάσει με το συγκεκριμένο τρόπο… Και η δασκάλα του παιδιού το ξέρει! Η όλη ιδέα μιας εργασίας αυτού του είδους είναι να μάθει το παιδί να αναζητά πληροφορίες, να επιλέγει τις σημαντικές, να τις οργανώνει και να τις προβάλει σωστά (και έτσι μαθαίνει) και όχι να φέρει την ‘καλύτερη’ εργασία που έκανε ο γονιός (και δεν έχει κανένα νόημα για την πρόοδο του παιδιού).
Καθημερινά, αφιερώστε χρόνο συζήτησης για τα μαθήματα στο σπίτι. Σε καθημερινή βάση αποκτήστε την καλή συνήθεια να μιλάτε με το παιδί σας για τα μαθήματα στο σπίτι. Ρωτήστε το πώς πήγε την προηγούμενη μέρα, τι μαθήματα έχει για σήμερα, πότε είναι η καλύτερη ώρα να τα κάνει (πχ πριν ή μετά το φαγητό). Ρωτώντας καθημερινά το παιδί σας για τα μαθήματα που έχει να κάνει στο σπίτι του δίνετε το μήνυμα ότι νοιάζεστε για τις επιδόσεις του και ότι είστε διαθέσιμη να το βοηθήσετε σε ότι χρειάζεται.
Αν νομίζετε ότι το παιδί σας αργεί πολύ να τελειώσει τα μαθήματα στο σπίτι, μιλήστε με τη δασκάλα του. Οι δάσκαλοι έχουν μια γενική εικόνα του πόσο χρόνο χρειάζεται ένα παιδί για να τελειώσει τα μαθήματά του και έτσι μπορούν να σας καθοδηγήσουν στο τι να περιμένετε. Τσεκάρετε αν το παιδί σας είναι εξαρχής οργανωμένο ή αν κάθεται να μελετήσει χωρίς να έχει μαζί του τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια. Δοκιμάστε να του ζητήσετε να δει το ρολόι και να σημειώσει τι ώρα άρχισε να διαβάζει και τι ώρα τελείωσε, για να αποκτήσει σταδιακά έλεγχο της κατάστασης.
Ελέγξτε τα μαθήματα του παιδιού πριν βάλει τα τετράδια στην τσάντα του. Έχω παρατηρήσει ότι πολλοί γονείς δηλώνουν «είναι δουλειά του παιδιού, όχι δική μου». Ενώ σε γενικές γραμμές συμφωνώ με αυτή τη δήλωση, θα πρέπει να πω ότι ωστόσο οι γονείς είναι οι ενήλικες που έχουν τη γενικότερη ευθύνη του παιδιού τους. Έτσι, ο γονιός τσεκάρει τη δουλειά του παιδιού και το καθοδηγεί στο πώς να την κάνει σωστά ή τι να διορθώσει, ώστε τα μαθήματα στο σπίτι να εξυπηρετήσουν το σκοπό για τον οποίο έχουν σχεδιαστεί: να βοηθήσουν το παιδί να κάνει επανάληψη και να μάθει την ύλη της τάξης του. Με αυτό τον τρόπο προλαβαίνετε ατυχίες τύπου το παιδί κατάλαβε κάτι άλλο από αυτό που ζητούσε ο δάσκαλος (και η δουλειά του είναι λάθος), τα λάθη απροσεξίας, ή τη μισοτελειωμένη και βιαστική δουλειά.
Και να θυμάστε: ποτέ φωνές για να κάνει το παιδί τα μαθήματά του! Χρειάζεται στοργή, υποστήριξη, ενθάρρυνση, ενδεχομένως βοήθεια, αλλά ποτέ δε χρειάζεται νεύρα και φωνές! Σε τελική δε του διδάσκουν τίποτα χρήσιμο, πέρα από να τα αντιγράψει σε ανάλογες καταστάσεις!
Δρ. Λίζα Βάρβογλη
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου